În temeiul prevederilor art. 9.3 (IV) din Statutul UPFR privind adoptarea hotărârilor Adunării Generale în regim de urgență, prin procedură scrisă (e-mail), se publică prezentul convocator în vederea adoptării unei hotărâri a Adunării Generale a membrilor UPFR cu privire la modificarea Politicii Generale de Repartiție.
Având în vedere diferențele semnificative de raportare între producători în ceea ce privește indicatorii digitali proveniți din surse precum Spotify, Apple Music sau Deezer (alte surse digitale decât YouTube), precum și imposibilitatea UPFR de a verifica veridicitatea acestor date, Consiliul Director al UPFR, în baza Deciziei nr. 15.139 din 16.07.2025 și a Deciziei nr. 15.719 din 25.07.2025, propune Adunării Generale a membrilor UPFR eliminarea, din Politica Generală de Repartiție, a paragrafelor referitoare la utilizarea indicatorilor digitali aferenți altor surse (altele decât YouTube) și menținerea exclusivă, începând cu trimestrul al treilea al anului 2025, a indicatorilor digitali proveniți doar din sursa YouTube (venituri și vizualizări).
Prin urmare, procentele care, potrivit Politicii Generale de Repartiție, erau anterior alocate pe baza indicatorilor digitali din alte surse decât YouTube, vor fi calculate exclusiv în baza indicatorilor din sursa YouTube, renunțându-se integral la utilizarea datelor provenite din celelalte surse digitale (Spotify, Apple Music, Deezer).
Astfel, Politica Generală de Repartiție se va modifica după cum urmează:
- Pct. 4.1.1. – lit. c) 57,13% se repartizează conform influenței ascultării fonogramelor din sursa YouTube.
- În acest sens, fiecare producător va transmite, rapoartele cu venituri și vizualizări obținute din sursa YouTube, conform indicațiilor de la punctul 3.5.
- Pct. 4.1.1. – lit. d) se abrogă
- Pct. 4.1.3. – lit. c) 19,72% se repartizează conform influenței ascultării fonogramelor din sursa YouTube;
- În acest sens, fiecare producător va transmite, rapoartele cu venituri și vizualizări obținute din sursa YouTube, conform indicațiilor de la punctul 3.5.
- Pct. 4.1.3. – lit. d) se abroga
- Remunerații cuvenite pentru comunicarea publică pe Internet și pentru reproducere prevăzute la pct. 4.1.4 si 4.1.6 vor fi influențate automat distribuindu-se potrivit pct. 4.1.3. – pct. 4.1.4 și 4.1.6 NU NECESITĂ MODIFICĂRI
- Remunerații cuvenite pentru copie privată videograme prevăzute la pct. 4.2.1 vor fi influențate automat distribuindu-se potrivit pct. 4.1.1 – pct. 4.2.1 NU NECESITĂ MODIFICĂRI
- Toate prevederile din Politica Generală de Repartiție referitoare la structura și conținutul rapoartelor din alte surse digitale decât YouTube, precum și la criteriile privind prelucrarea acestora, devin inaplicabile și vor fi eliminate din textul actualizat al PGR.
3.5. Indicatorii din mediul digital.
3.5.1. Se modifică și va avea următorul cuprins:
În cazul remunerațiilor colectate din utilizarea fonogramelor comunicate public, comunicate public pe internet, reproducerea acestora, precum și din remunerațiile compensatorii aferente copiei private pentru fonograme si videograme, UPFR utilizează și informații din mediul digital în distribuție.
3.5.2. Se modifică și va avea următorul cuprins:
Sursele digitale luate în considerare în cadrul procesului de repartiție se limitează exclusiv la YouTube.
3.5.3. Se modifică și va avea următorul cuprins:
Indicatorii digitali utilizați în distribuția remunerațiilor sunt reprezentați de un punctaj alocat în funcție de veniturile nete și de numărul de vizualizări aferente fonogramelor din sursa YouTube. Acești indicatori sunt calculați conform algoritmului detaliat în punctul 3.5.4 și stau la baza repartizării remunerațiilor aferente surselor unde se aplică influența ascultării fonogramelor.
3.5.5. Se abrogă.
3.5.6. Se modifică și va avea următorul cuprins:
Fiecare producător va raporta trimestrial, în format tabelar, veniturile nete și vizualizările obținute din sursa YouTube.
3.5.13. Se abrogă
3.5.14. Se abrogă.
3.5.15. Se abrogă.
Punctele se renumerotează în consecință.
Măsura este necesară pentru evitarea blocării sumelor de repartizat pe o perioadă tranzitorie, până la începerea furnizării indicatorilor digitali din partea unei firme externe (Ranger), astfel cum s-a stabilit conform punctului 10 din PV AGA nr. 10401 din 29.04.2025.
Documentele relevante luarii deciziei sunt postate pe site-ul UPFR:
-
- Proiectul de hotărâre propus spre aprobarea Adunării Generale a membrilor UPFR, înregistrat cu nr. 15.813 din 25.07.2025 (deschide document)
- Noua Politică Generală de Repartiție (draft), înregistrată cu nr. 15.717 din 25.07.2025 (deschide document)
- Tabelul centralizator al modificărilor propuse, înregistrat cu nr. 15.716 din 25.07.2025 (deschide document)
Precizăm că această modificare nu implică o modificare a Statutului UPFR, fiind în deplină conformitate cu prevederile art. 9.2 (VIII) și (IX), precum și cu art. 21.5. lit. A a) pct. (IV) de la dispoziții comune, art. 21.5. lit. A c) pct. (III) de la dispoziții comune, art. 21.5. lit. A, d), art. 21.5. lit. A, f) și art. 21.5. lit. B a) pct. (III) de la dispoziții comune.
Votul se va exprima în scris, prin e-mail, în termen de 5 zile de la data publicării prezentului convocator.
Ulterior centralizării voturilor exprimate de către membrii UPFR și întocmirii Procesului-verbal și a Hotărârii Adunării Generale a membrilor, aceasta din urmă va fi publicată pe site-ul UPFR, iar procesul-verbal va fi disponibil în secțiunea dedicată membrilor.